Att äta nyttigt(nyttigare) under påsk | Linnea Theodorsson

Linnea Theodorsson

Annons

Att äta nyttigt(nyttigare) under påsk

Halloj! Påsken är på ingång och frågor som jag ofta får inför påsk och andra högtider är hur man skall tänka kring maten?

Jag tycker absolut att man skall delta på påskmiddagar både för att njuta av god mat och av de sociala fördelarna/njutningarna som detta också ger!

Nu ser ju påskmaten lite olika ut hemma hos alla och en del kanske inte har någon påskmat alls på bordet, i våran släkt är vi inga storfirare när det gäller påsk och det finns inte så mycket pynt och diverse “påskting” så långt ögat kan nå men lite påskmat brukar vi festa till det med ändå!

 

Sanningen är att våran “klassiska” påskmat inte alls är speciellt onyttig utan ganska sund och proteinrik – om du väljer rätt saker!

Dvs, om du vill vara nyttig så får du tyvärr hoppa över jakten efter godis-fyllda påskägg i trädgården ;)…

 

Några Bra saker som brukar finnas på påskbordet!

 

Ägg! Tänk dock på att hoppa över kaviar eller annan “topping” i stora mängder

Skinka/kalkon/kyckling eller annat kött, tänk på att skippa onödiga såser och liknande

Potatis/ris/knäckebröd. Välj dock pålägg på knäckebrödet lite varsamt och hoppa gärna över feta klickar med smör

Lax! Även ett perfekt pålägg på knäckemackan, kombinera detta med lite avokado så har du en riktig festknäckemacka!

 

Egentligen kan man ju äta det mesta med måtta, kanske ni kan välja en lite nyttigare dessert såsom fruktsallad? Till detta kan du istället för vaniljsås ta lite vanilj/smaksatt-kvarg eller liknande. Andra desserter som jag tycker gör sig bra på högtider och fortfarande är hyfsat sunda är Lättostkaka/ostkaka – sedan kan man ju välja tillbehöret lite efter “nyttighetsgrad” – vill man vara lite nyttigare är lättostkaka med lite vaniljkvarg, färska bär och kanske lite nötter suuupergott. För de som inte vill tänka fullt ut på nyttighetsfaktorn kanske det kan finnas ett annat alternativ såsom grädde till ostkakan eller lite glass eller liknande.

Det går alltid att göra smarta val, väldigt sällan behöver man “hoppa över” något helt. Tänk också på att känslan av att hoppa över något helt förknippas med något tråkigt och negativt vilket kan leda till att du bryter din förbestämda inställning att vara nyttigt, att istället välja ett bättre val som finns kommer få dig att känna dig nöjd och att du inte gick miste om något och samtidigt får du vara med alla andra och ta del av den sociala biten av att äta och njuta lite. Så mitt råd inför påsken är helt enkelt att inte hoppa över, utan snarare byt ut! Om du nu vill vara hälsosam även under påsken dvs..

 

Glad-påsk-450x315

Själv kommer min kost se ut precis som under de senaste dryga 14 veckorna…enligt schemat! “firar” 4 veckor ut från tävling med torsk. Känns ändå helt okej det också 😉

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats