Det här med att bulka | Linnea Theodorsson

Linnea Theodorsson

Annons

Det här med att bulka

Tänkte prata lite/dela mina åsikter om något som ofta förekommer inom träning. Nämningen att bulka. För er som inte vet vad det innebär så är det motsatsen till att detta – alltså att man ligger på ett överskott istället för underskott för att maximera sin muskeltillväxt. Att bulka kan även medföra att man lägger på sig lite då man ligger på ett överskott. 

Nu till det stora…

1 Behöver man bulka eller ligga på ett kalori-överskott för att bygga muskler? NEJ!!!

2 Innebär bulka att äta pizza eller annan skräpmat som innehåller mycket kalorier NEJ!!

 

Till punkt 1, nej man behöver inte ligga på ett överskott för att bygga muskler men visst underlättar det och ger kroppen mer utrymme till att lägga på sig muskler. Många menar även att man MÅSTE ligga på ett överskott för att bygga muskler…hmm jag har aldrig legat på ett överskott, och jag har garanterat lagt på mig muskler sedan dag 1 då jag påbörjade min träning och nyttiga ätande.  Kommer det för mig att ta längre tid att bygga utan en bulk – svar ja men i mina ögon är det så mycket mer värt det. Ordet bulk har även fått fel mening för många (se punkt 2) att en bulk skulle innebära att käka pizza och diverse skräpmat för att gå upp i vikt. Tror ni kroppen får i sig tillräckligt av alla näringsämnen utav pizza och godis? En bulk är för mig något som ska utföras CLEANT. En “ren bulk” tex dubbla portioner potatis, ris. Mer mat – mer BRA mat. Sen behöver man kanske inte vara lika strikt med att skippa pizzan men man ska även under äta pizza dagarna se till så att kroppen får i sig tillräckligt med alla de bra grejerna. Detta är i alla fall så jag upplever det, finns säkert jättemånga som fungerar bra på skräpmat “of season” men detta är mitt sätt att se saken på. Som sagt..äta ska man göra hela livet så varför inte göra det bra och på ett sätt som faktiskt både du och din kropp mår bra utav:-)

image_1348757529653199

 

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Louise

    Linnnea, inget fel på din kropp, men kom igen, du har enligt dig själv styrketränat hårt i över 2 år, och du må ha relativt lite fett på kroppen, men vart är musklerna? Du ser bara du som en smal brud, lite fastare kanske, men jag hade förväntat mig bättre resultat efter 2 års hård träning. Bara säger!

    1. linneatheo

      Du får tycks precis vad du vill, men frågan är dock vad du gör här inne på min blogg och framförallt – skriver en kommentar om du inte gillar det du ser. Bara onödigt. krysset finns uppe i högra hörnet.

  2. FITNESS & HÄLSA

    Det är ju otroligt individuellt om man ska ligga på överskott eller ej, om man (som JAG) är väldigt smal by nature så vinner jag på att INTE ligga på underskott, så att säga. Antingen äter jag plusminusnoll eller ca 250-500kcal över, detta gör INTE att man lägger på sig fett mest utan gör att kroppen anser sig “ha råd” att lägga på sig muskler istället för att spara på fetter (dom för grova/långvariga underskott kan göra).

    När jag inte orkar äta mkt mat, får jag ner och risken att förlora muskelmassa är STOR… Men ligger JAG lite över ploppar musklerna och styrkan fram fort! Och det är ju vad man vill?

    Jag behöver ju inte ligga på ett överskott på +2000 kcal, som min BF t ex. Men lite över gör bara gott!

    Om man har lätt att gå UPP kanske +-0 är bra, men underskott gör ju bara att fettet stannar ännu längre? Som du säger behöver man inte GRISBULKA och äta vadsomhelst! ;*

    1. linneatheo

      Då har vi exakt motsatta problem! Jag går i motsats till dig lätt upp i vikt. Skönt att kunna äta lite mer och de tycker jag att du gör rätt i, en sund bulk är en bra bulk! Lite överskott tror jag kroppen mår bra utav i vilket fall men som du säger inget grisätande eller 2000cal överskott här=)

  3. Ami

    Hej linnea. till att börja med kan jag berätta att när jag först trillade in på din sida så blev jag sjukt chockad, att någon kan vara såå otroligt vacker, irl, och inte i film bara. hehe. du är iallafall en sjukt inspirerande människa! men nu till min fråga, jag gillar ju läsa motivationstexter, kolla bilder, och peppa mig själv då och då. nu undrar jag vad peppar dig? har du några fav quotes? bilder? filmer? etc. kul att se lite vad som motiverar dig. och sen har jag inte hängt med lika länge här, men du kankse kan visa lite före bilder på dig och berätta hur det kommer sig att du började träna och äta nyttigt osv. och berätta hur din kost såg ut då och träning, jämförelse med nu. tacksam för svar.

    kram 🙂 / Ami

  4. Marre

    Hej Linnea! Jag är en rätt nt bloggläsare så idag kolla jag igenom din blogg ett tag tillbaka och såg att du hade gjort en bröstoperation. Jag tänkte bara höra med träningen, för vad jag har hört så skall man inte göra någon tyngre träning på överkroppen de första tre månaderna men vad jag kan se så tränar du överkropp? Och det kändes som du börja träna rätt nära efter operationen? Eller har jag kanske missuppfattat, inte läst jätte noga 🙂
    Grym blogg har du i alla fall och väldigt inspirerande!

    1. linneatheo

      hej! Det stämmer, jag tränar amarna helt normalt idag bröst har jag än inte kört förutom lite armhävningar men har ingen användning för bröstmuskler heller, inte bygga iaf sen är det ju viktigt att ha bröstmuskler också. Och ja jag började träna väldigt tätt inpå..gick bara några dagar vilket va för snabbt men jag mådde bra så såg ingen anledning att lgiga hemma.
      Tusen tack!:)

  5. My

    TACK FÖR EN GRYM BLOGG!
    Jag undrade lite saker som vore snällt om du kunde svara på!
    Är fetaost nyttigt att äta? Sedan en fråga till, är frukt onyttigt? Jag går inte riktigt på diet, men jag var inne på någon sida där dom skrev om lchf typ och då hade dom en ”undvik lista” och där stod frukt med för att det innehöll mycket socker? Vad är din åsikt? Tack i förhand 🙂

  6. zeina

    Hej bästa Linnea :-)!
    Måste först säga att du är för söt farligt vacker. Älskar din blogg. Du har hjälpt mig mycket . Du är så duktig :-). Hade en fråga som jag önskar  att du kan svara på! Vad rekommenderar du för prestationshöjare? Kram på fina dig.

Annons
stats